قدرتمندترین پاداشها، آنهایی هستند که به قلبها میرسند، نه حسابها!

پاداشهای غیرمالی (Non-Monetary Rewards)
به مشوقها و مزایایی اشاره دارد که به کارکنان و مشتریان ارائه میشود و ماهیت مالی مستقیم ندارند. این پاداشها بر روی انگیزههای درونی و احساسی تمرکز دارند و اغلب برای افزایش تعهد، رضایت، و بهرهوری مورد استفاده قرار میگیرند.
چرا پاداش غیرمالی اهمیت دارد؟
1. تقویت انگیزه درونی: افراد برای احساس قدردانی، شناسایی و تحقق شخصی ارزش زیادی قائل هستند.
2. پایداری تأثیر: پاداشهای غیرمالی معمولاً اثر طولانیتری نسبت به پاداشهای نقدی دارند.
3. کاهش هزینه: نسبت به پاداشهای مالی، هزینه کمتری برای سازمان دارد.
4. تأثیر بر فرهنگ سازمانی: این نوع پاداش میتواند حس تعلق و اعتماد را تقویت کند.
چرا :
• احساس ارزشمندی: وقتی به افراد فرصت مشارکت در تصمیمگیریها یا پروژههای مهم داده میشود، احساس میکنند که مهارتها و تواناییهای آنها مورد اعتماد است و بهطور مستقیم در موفقیت سازمان نقش دارند.
• انگیزه درونی: این نوع پاداش به نیازهای روانی انسان مانند نیاز به رشد، پیشرفت، و تأثیرگذاری پاسخ میدهد.
• تعهد و تعلق: فرصت مشارکت باعث افزایش حس تعلق و مالکیت نسبت به سازمان یا تیم میشود.
• ارتباط انسانی: افراد بهطور طبیعی تمایل دارند بخشی از یک هدف بزرگتر باشند و مشارکت به آنها این احساس را میدهد.
یکی از راه های تشویق “فرصت مشارکت افراد در تصمیمگیریها” (opportunity to contribute) میباشد که به نیازهای درونی افراد پاسخ میدهد و انگیزههای غیرمادی را تقویت میکند.

مدل عملکرد AMO
طبق مدل عملکرد AMO، عملکرد افراد تحت تأثیر سه مؤلفه کلیدی قرار میگیرد:
توانایی (Ability)
انگیزه (Motivation)
و فرصت مشارکت (Opportunity to Contribution)
تجربیات سالیان گذشتهام در تعامل با همکاران و افراد درگیر در اجرای پروژهها نشان داده که عامل مشارکت،نقش بسیار مهمی در ارتقاء انگیزه، کارایی و اثربخشی اقدامات ایشان دارند. این موضوع شاید کم هزینه یا بیهزینهترین روش افزایش انگیزه افراد محسوب میشود.

با تشکر از شرکت مشاوره دانیو برای طرح موضوع
افکارتان را باما در میان بگذارید